fbpx

Gameverslaving wordt officieel erkende ziekte vanaf 2022

gaming

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft gameverslaving toegevoegd aan de lijst met officiële ziektes. Vanaf 2022 kan gameverslaving officieel als gedragsziekte erkend worden. De gameindustrie reageert geërgerd, want die vreest dat mensen met effectieve gedragsziekten professionele hulp kunnen mislopen.

De WHO voegde gameverslaving toe aan de elfde revisie van de International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-11). Deze versie van het document gaat van kracht vanaf 1 januari 2022.


Opvallend is dat de WHO weinig moeite heeft gedaan om gameverslaving als ziekte degelijk te omschrijven. Zo blijft de omschrijving erg vaag en lijkt de tekst verdacht veel op die van de gokverslaving.

Volgens WHO  wordt immers beschouwd als ‘een patroon van aanhoudend of terugkerend gaming gedrag zowel online als offline’, waarbij de persoon met de aandoening ‘een oncontroleerbare neiging heeft om te gamen waardoor het voorrang krijgt op andere interesses en dagelijkse activiteiten. En zelfs dat ‘gaming zo voortgezet wordt en escaleert ondanks de negatieve gevolgen die het heeft op de persoon’.

De grote spelers uit de gameindustrie reageren bijzonder negatief. Vertegenwoordigers uit de industrie, van zowel Europa, Amerika en zes extra landen hebben samen een statement opgesteld, waarin zij vragen aan de WHO om de classificatie te herzien:

“Er is een enorm debat aan de gang bij professionals uit de medische sector over wat de WHO gedaan heeft met de classificatie van gameverslaving. Wij zijn bezorgd dat de WHO tot een conclusie gekomen is zonder de academici te raadplegen. De gevolgen kunnen daarom nefast zijn voor mensen die effectief hulp nodig hebben.”

Ongetwijfeld is het laatste woord hier dus nog niet over gezegd. Ons motto? Alles kan, maar met mate. Gooi dus af en toe die controller aan de kant en ga eens een wandeling maken met de vriendin. Of de maten. Of de kinders.

Een reactie achterlaten