fbpx

Ontwikkeling van Mass Effect Andromeda was één grote chaos

Mass Effect

Toen het langverwachte Mass Effect Andromeda in maart verscheen, werd de game niet het succes waar EA op gehoopt had. De oorzaak? Volgens gaming website Kotaku die met leden van het team sprak was het ontwikkelingsproces één grote chaos. Hoewel de productie vijf jaar duurde zoals bij de meeste topgames, werd het grootste deel van de game in amper 18 maanden tijd ontwikkeld.

Oorspronkelijk zat de game bij BioWare Edmonton, bekend van de oorspronkelijke trilogie. Maar plots besliste EA de productie te overhandigen aan de onervaren studio BioWare Montreal. Zij hadden grootse plannen. Hun plan? Algoritmes ontwikkelen zodat alle planeten wiskundig gegenereerd zouden worden, net zoals in No Man’s Sky.


Helaas kon de ontwikkelaar zijn plannen niet realiseren. De studio maakte prototypes waarin de speler de ruimte kon doorkruisen en planeten verkennen. Dat idee bleek uiteindelijk te kostelijk en tijdrovend, waarna het in 2015 werd afgevoerd. Verschillende jaren noeste arbeid verdween zomaar even in de prullenmand.

Een andere ambitie: prachtige graphics te maken in de Frostbite Engine. Helaas bleek de engine niet gebouwd voor RPG’s en kreeg het ontwikkelteam met veel problemen te kampen. Waaronder bijvoorbeeld de houterige gezichtsanimaties.

Door alle problemen vertrokken ook heel wat sleutelfiguren tijdens het productieproces. Waaronder ook Casey Hudson, de producer van de originele trilogie. Medewerkers die het schip verlieten werden door jonge developers vervangen. En door de vele verkeerde beslissingen van het onervaren team, liep de game enorme vertraging op. Waardoor de game uiteindelijk in amper 18 maanden moest afgewerkt worden.

Dat het rommelde achter de schermen bij BioWare, zoveel is duidelijk.

 

Een reactie achterlaten