fbpx

HPTO

‘BioWare wil complete reboot van Anthem’

Anthem

Hoewel Anthem het scifi-paradepaardje van EA moest worden, besliste de gaming community er anders over. Door slechte designkeuzes op bijna elk vlak, zakte de game snel weg in de eeuwige vergeetput. Toch wil ontwikkelaar BioWare Anthem niet opgeven. De studio is zo overtuigd van het potentieel, dat-ie een volledige renaissance voor het spel in gedachte heeft.

Toegegeven, op papier is Anthem een dijk van een game. En dat uitte zich vooral in zeer strakke en coole gameplay. Probleem was het zwakke mission design en de tekortkomingen op verhalend gebied. Al komt daar verandering in. Achter de schermen zijn EA en BioWare volop bezig aan een volledige reboot van de game. Althans als we Jason Schreier van Kotaku mogen geloven. Hij sprak met een aantal bronnen en zij noemen het ‘Anthem 2.0’ of ‘Anthem Next’.


Let wel: deze geruchten komen naar buiten in een zeer vroeg stadium. Zo heeft BioWare nog niet eens bepaald hoe het deze ommezwaai zal lanceren. Verschillende kleinere updates? Een gigantische uitbreiding? Of een compleet nieuwe game? Via een reeks updates kan Anthem de weg opgaan van No Man’s Sky, dat ondanks zijn rampzalige launch nu ook een fantastische ervaring is. Daarnaast is het mogelijk dat BioWare de aanpak van Destiny 2 kiest. Denk bijvoorbeeld aan de Forsaken uitbreiding, die de game radicaal veranderde. Ten slotte is er ook de optie om een nieuwe game op de markt te gooien. Al lijkt ons dat geen goede zet als EA zich de woede van de fans niet op de nek wil halen.

Een ding is duidelijk: Anthem zal fundamenteel veranderen. De missiestructuur, de loot, de wereld… Alles gaat voor de bijl. Een van de bronnen van Schreier zei het volgende:

“We zijn het spel al maandenlang aan het ontleden om te kijken wat er fundamenteel moet veranderen. Daarnaast zijn we ook al enkele maanden aan het heropbouwen.”

De details blijven natuurlijk vaag, maar BioWare wil de basisstructuur van de game compleet vernieuwen. Zo wil de studio de map in segmenten verdelen. Dat zorgt niet alleen voor een betere ervaring, maar is ook makkelijker te managen in het geval van updates. Daarnaast wil het team veranderen dat spelers na elke missie opnieuw naar Fort Tarsis moeten. En zelfs de opbouw van missies grondig veranderen. Uiteindelijk zouden alle afzonderlijke componenten samen een coherent geheel moeten zijn.

Enige wat onveranderd blijft, is natuurlijk de lore, al wordt-ie waarschijnlijk nog verder uitgebreid. De freelancers en de coole Javelins blijven bestaan. En ook de Anthem of Creation en de Shaper relics zorgen nog steeds voor de meest bijzondere taferelen. Het doel is om uiteindelijk alles uit de game te halen wat volgens de community niet werkt. Allicht duurt het nog een eindje voor Anthem de zaakjes op orde heeft, maar over een aantal jaar kijken we misschien naar Anthem zoals we dat nu doen naar No Man’s Sky. En dat is zeker een thumbs up waard.

Een reactie achterlaten