fbpx

Belgische gamesector krijgt financiële duw in de rug van overheid

Divinity

Hoewel België verschillende gerenommeerde gamedesign-opleiding heeft, is het aantal ontwikkelaars in ons land erg laag. Daar kan binnenkort verandering in komen, want een nieuwe wet zorgt ervoor dat ook gamestudio’s en hun investeerders veel minder belastingen moeten betalen. De tax shelter die al jaren in voor de film- en tv-industrie, wordt eindelijk ook uitgebreid naar de gamesector.

Wie zijn kapitaal investeert in de Belgische game-industrie, zal een deel van die investering kunnen aftrekken van de belasting. De investering moet voor 90% in België gebeuren en dus maken enkel Belgische ontwikkelaars kans op het voordeel. Bovendien moet 70% van de geïnvesteerde financiën effectief gebruikt worden voor de productie van de game.


Toch is het een belangrijke stap in de groei van de Belgische game-industrie. Vincent Van Quickenborne van Open-VLD, die het wetsvoorstel mee indiende, legt uit:

“Als een investeerder 100.000 euro in de ontwikkeling van game pompt, dan zal hij tot 356.000 euro van de belastingen kunnen aftrekken. De overheid garandeert bovendien 5 % van het rendement.”

Het systeem bestaat al jaren voor de Belgische film- en tv-industrie en is daar een groot succes. Nu kan de gamesector er dus ook van genieten. Het is trouwens niet toevallig dat België eindelijk de vruchten van de sector ziet. In 2010 bedroeg de omzet van de Belgische game-industrie slechts 2 miljoen euro. Nu, 8 jaar later, is dat zo’n 45 miljoen euro. Al moeten we hier ook weer gaan nuanceren, want het overgrote deel van die omzet komt ongetwijfeld van Larian Studios, dat wereldwijd bekend is met zijn Divinity-reeks.

 

 

Een reactie achterlaten