fbpx

5 redenen waarom God of War de böm wordt

Gödemörgen, gamers! Wij hebben twee uur ononderbroken de nieuwe God of War gespeeld… in een kelder van een Amsterdams café. Zonder halfnaakte Noorse barvrouwen, zonder buffet met eland aan het spit. Enkel een flatscreen, een PS4 Pro en een exemplaar God of War. And guess what? De Noorse dodentocht van Kratos wordt écht de bom. Euh, böm. En hier is waarom!


1. Vette Noorse setting

Begrijp ons niet verkeerd: we hebben ons in het verleden geweldig vermaakt, maar na de laatste God of War hadden we het ietwat gehad met het Griekse godendom. De verhuis naar het hoge noorden en de lokale mythologie is een sterke move. Geen gebrek aan mythische gruwelwezens en arrogante (half)goden met sociopathische trekjes. Dat bewijst het gevecht met een onbekende getatoeëerde Viking die plots voor Kratos’ neus staat en onze kale held vervolgens – voor zijn eigen huis! – bitch slapt. Wat volgt is een epische krachtmeting die op filmisch vlak alle registers opentrekt. En da’s nog maar het begin van de game!

2. Extra paar handen

Kratos’ Griekse slachtfestijn was ook al persoonlijk, maar Santa Monica Studios draait de kraan met emotionele motieven helemaal open. Kratos heeft nu ook een zoon én aan het begin van de game nemen ze afscheid van de moeder des huizes die net overleden is (best dramatisch allemaal). Dat dwingt vader en zoon tot nieuwe dynamiek en dat verloopt nogal stroef. De aanwezigheid van zijn zoon zorgt echter voor een totaal nieuwe beleving. Dit keer krijgen we échte dialoog, karakteruitdieping en extra gameplayopties bij puzzels en combat. Tijdens gevechten kan je met vierkantje Atreus bevelen de vijanden met pijlen te bestoken. Zo krijgt Kreatos wat ademruimte om zijn volgende moordaanval in te zetten.

3. Gemaakt voor de PS4

Oké: Horizon Zero Dawn was ook al gemaakt voor de PS4, maar God of War laat zien dat er nog meer in deze machine zit. Van de panoramische vergezichten tot de animaties waarmee Kratos van de ene ultra-brutale uithaal in de volgende ‘vloeit’. De camera hangt dichter op zijn persoon, met een filmischer effect zonder het tactische overzicht te hinderen. Je hebt overigens zelf te allen tijde de controle over die camera. Een goeie zet? Zeker. De gevechten zijn nog steeds even bruut en chaotisch. Ons coolste moment? Wanneer je je strijdbijl hebt uitgegooid, kan je die op elk moment met driehoekje terugroepen. Met een beetje goeie timing en positionering hak je zo zonder moeite nog een ledemaat van een oprukkende vijand doormidden.  

4. Mijn Kratos is de jouwe niet

Veel meer dan alle voorgangers laat deze God of War toe om Kratos te kneden naar een speelstijl die jou het beste ligt. Het upgradesysteem is dieper en vertakt breder qua aanvals-, schild- en magisch geïnspireerde moves. Zelf de bijdrage van Atreus laat zich tweaken (je kan hem o.a. verschillende pijlsoorten toebedelen). Het resultaat is dat jouw Kratos tegen de eind van de game opmerkelijk anders speelt dan die van je vriend. Dat systeem wordt versterkt door een vrij ruw craftsysteem en loot die je her en der op korte zijpaden van dit uiteindelijk rechtlijnige avontuur kan vinden.

5. 200% God of War

Met al die aandacht voor iedereen over wat nieuw is zien we haast over het hoofd dat nagenoeg alles deze God of War zo opwindend maakt, vooral een voortzetting is van de troeven uit de voorgangers. Zo zijn die kettingzwaarden dan wel vervangen door een strijdbijl met Hamer-van-Thor-ambities en vormt de omgeving meer dan ooit een factor. Maar de combat is de gebruikelijke mix van ultragewelddadige afmaakmoves met ruimte voor tactische ‘creativiteit’ en bossvijanden met formaat dat naar een rolletje in de volgende Shadow of the Colossus hengelt. En het beste nieuws: de ontwikkelaar bevestigde tijdens onze interviewtijd dat het gemakkelijk 25 uur (!) duurt vooraleer je dit avontuur de eerste keer uitspeelt.

 

 

 

 

 

Een reactie achterlaten