fbpx

Hands-on: Resident Evil VII

Dat de nieuwe Resident Evil het roer helemaal omslaat, zoveel staat vast. In een spookhuis in Amsterdam ontdekten we dat Capcom niet langer de hersenloze schietactie van afgelopen jaren serveert, maar gekozen heeft voor pure survival horror. Zo puur dat wij er alvast enkele remsporen in onze broek aan overhielden.

Vaarwel Leon S. Kennedy, Chris Redfield of eender welke agent die we ooit uit de klauwen van de Umbrella zombies hebben mogen redden. Niet alleen beleef je deel 7 helemaal in first-person (VR maakt het nog creepier), ook de cast is helemaal nieuw. De pechvogel van dienst heet Ethan Winters, ziet eruit als een doorsnee huisvader en is dat ook. Vrouwlief Mia verdween drie jaar geleden en werd ondertussen doodverklaard door de officiële instanties. Tot Ethan plots een mysterieuze dame aan de lijn krijgt die claimt dat zijn vrouw nog leeft. Ethan bergt zijn rouwband op en reist naar het fictieve stadje Dulvey, in het zuiden van de VS.


Het telefoontje brengt hem tot bij het vervloekte kraakpand van de familie Baker. Het gezin zou al enkele jaren geleden verdwenen zijn, maar toch worden ze nog af en toe gespot in de villa. Dat er duidelijk een hoek af is van dit kwartet hillbillies, wordt meteen duidelijk. We hebben nog maar net een voet gezet op het domein en de lichten gaan al uit. We ontwaken aan de eettafel van het gezin. Moeder Marguerite heeft een stevig potje mensenvlees met kakkerlakken gekookt en laat ons proeven van de goorheid die Resident Evil 7 te bieden heeft.

1_15-mother-bugs

Jack de bulldozer

Dat we haar kookkunsten in twijfel trekken, wordt niet in dank afgenomen. Wanneer we uit de hachelijke lunchsituatie ontsnappen en ons verstoppen in een andere kamer, raast vader Jack plots als een gek door de kamers van de van het huis. We proberen nog stilletjes weg te sluipen, maar die vlieger gaat niet op. Als een bulldozer beukt de op steroïden gekweekte Jack door de muur en staat de smerige griezel naast ons. Na twee meppen van zijn vuisten, is het opnieuw beginnen.

De hele scene lijkt scripted, maar niets is minder waar. De kunstmatige intelligentie van de Bakers is hoog. Waar je je ook bevindt in het huis, Jack maakt zijn eigen pad vrij en anticipeert op jouw acties. Het bewijs: de verbouwingswerken vinden bij andere gamejournalisten niet eens plaats. Deze griezels zijn zo onvoorspelbaar als de pest, wat nodig is om de spelers de stuipen op het lijf te jagen. Stressbestendigheid staat dan ook hoog op de competentielijst van deze survival horror.

2_20-bug-door

Ethan de hamster

Na een tweede poging en wat zoeken belanden we in de garage waar een auto staat te schitteren. De ontsnapping uit deze nachtmerrie! Wanneer we plaatsnemen achter het stuur, doet de game waar hij het beste in is: jouw hoop vakkundig de kop indrukken. Plots staat Jack er terug om nog wat kat en muis te spelen. Een intens gevecht breekt los en legt meteen ook een tweede pijler van deze nieuwe Resident Evil bloot: wie doordacht hamstert en alle kleine items bij elkaar raapt, heeft meer kans op overleven. Hier en daar wat kruiden bij elkaar grabbelen en combineren met andere voorwerpen leveren home-brew sapjes of rudimentaire wapens op.

De grotere wapens (shotgun!) moet je verdienen met het betere denk- en speurwerk. Hetzelfde geldt voor de sleutels in de vorm van een dier. Deze hebbedingen geven je toegang tot de duisterste plekken van het huis, met soms de vetste loot. Maar die beloning krijg je pas nadat je zenuwen staalhard op de proef werden gesteld. Bovendien heeft Capcom niet alle ingrediënten van de reeks overboord gegooid: de beperkte inventaris is terug. Grote items – zoals de shotgun – pakken gemakkelijk twee vakken in waardoor je voortdurend lastige keuzes moet maken. Roestige munten zijn verleidelijk om eruit te kegelen, maar dat hebben we ons later dubbel en dik beklaagd. Waarom? Dat willen je nu nog niet verklappen.

3_07-granny

Marguerite de crazy bitch

De briesende Jack is lang niet het enige gevaar ten huize baker. Wie in de demo The Beginning Hour is afgedaald naar de kelder weet aan welke monsters hij zich nog mag verwachten. Maar ook dat is slechts het topje van de ijsberg. De andere gezinsleden dwalen hier rond. Keukenprinses Marguerite zwaait in een nabijgelegen gebouw de plak (of beter: het slagersmes), zoon Lucas die door vader Jack voortdurend wordt geslagen omdat hij slecht nageslacht is, loopt hier ook rond. En dan heb je nog de roerloze oma die op de meest onverwachte momenten verschijnt en in het oneindige staart. Of toch lijkt te staren.

Op het einde van onze 4 uur durende hands-on worden nog getrakteerd op een gezellig onderonsje met moeder Baker. Minutenlang spelen we een bloedstollend potje verstoppertje. Voorzichtigheid is geboden. Even te veel lawaai maken en vrouwe Baker stormt al schreeuwend op ons af. De crazy bitch is een pittige tante en trakteert ons op een gevecht dat veel weg heeft van een eindbaas. Wanneer we de finale slag toedienen verdwijnt ze plots. Is ze dood of gewoon ontsnapt? Geen idee, maar één ding staat vast: Resident Evil VII is gruwelijk anders dan zijn voorgangers. Angstzweet en mindfucks verzekerd!

Resident Evil VII verschijnt op 24 januari voor PS4, Xbox One en PC. Wil je een zeiknatte broek? De horrorgame is volledig speelbaar in VR met de PlayStation VR.

Een reactie achterlaten