fbpx

Bulk aan nieuwe info Assassin's Creed Origins gelekt

Het slechtst bewaarde geheim van deze E3? Dat is ongetwijfeld de nieuwe Assassin’s Creed. Al wekenlang duiken er details, screenshots en artwork van de onaangekondigde game. De kers op de taart is een artikel uit de nieuwe Game Informer.

Het magazine heeft een exclusief verhaal te pakken, maar een kwade hand kon zich niet bedwingen en plaatste vlug enkele foto’s online. Het blijven geruchten, maar het lijkt ons extreem dat dit artikel nep zou zijn.


In een interview met creative director Jean Guesdon wordt de setting van Assassin’s Creed Origins opnieuw bevestigd: het Oude Egypte. De ontwikkelaar gaat ook dieper in op de ontwikkelingsperiode van de game. De productie werd nog voor de release van Assassin’s Creed Unity gestart.

Het spel wordt voorzien van een volledig nieuw vechtsysteem met pientere vijanden. De minimap wordt overboord gegooid en vervangen door een kompas dat veel weg heeft van Elder Scrolls. Je hebt nog steeds een volwaardige kaart, maar die zit weggestoken achter een knop. Ubisoft wil de spelers aandachtiger maken voor de wereld in plaats van kleine ‘puntjes’ op de kaart. De interface van de game moet een coherenter geheel vormen.

Het hoofdpersonage is Bayek, een man met een vloeiende loopstijl die zich ook graag te paard verplaatst. Een cruciale verandering is het laten vallen van de sprintknop. Het personage loopt op volle snelheid wanneer je de joystick volledig naar voor duwt. Druk je de stick iets zachter in, dan gaat hij trager stappen. Het sluipmechanisme is ook aanwezig, Bayek kan zich vakkundig bukken en op een geruisloze manier een kamp infiltreren.

Bepaalde vaste waarden blijven behouden: je moet nog steeds de hoogste punten bereiken, maar met een doel. Het recept moest vernieuwd worden en dat is de algemene boodschap in deze nieuwe titel.

Over het plot wordt nog geen woord gerept. Wat we wel weten is dat Bayek een vaste kompaan krijgt: de arend Senu. Hun symbolische relatie laat Bayek toe om arendsoog (Eagle Vision) te gebruiken. Je krijgt de volledige controle over de roofvogel zodat je het gebied goed kan verkennen. De arend had altijd al een symbolische waarde, maar krijgt nu meer diepgang. Bij het aanduiden van vijanden krijg je ook hun verwachte routine te zien: wachters slapen, eten, werken en beantwoorden hun correspondentie. Ook dieren en schepen kunnen aangeduid worden.

De journalist van Game Informer haalt aan dat het vechtsysteem duidelijk veranderd is. Met kruisje kan je ontwijken, maar voor de rest schiet er niet veel meer over van de oude tactieken. Afwachten en pareren zijn verleden tijd: deze keer gaat het om jouw vaardigheden. Je kan ook skills en vaardigheden vrijspelen en combineren, maar het vraagt wat behendigheid van de speler zelf.

En jawel, ook vaartuigen maken hun comeback. Deze keer geen gigantische exemplaren, maar feloeken (kleine zeilscheepjes) die vandaag de dag nog altijd gebruikt worden op de Nijl. Bayek zijn bewegingsvrijheid blijft niet beperkt tot het wateroppervlak. Deze huurmoordenaar kan duiken naar de diepte om geheimen te ontrafelen of schatten te roven uit gezonken schepen.

In Origins kunnen spelers hun assassijn weer naar hartelust aankleden. Deze keer is er een sterker uitgewerkt RPG-ecosysteem waarmee er meer diepgang gecreëerd wordt. Bayek kan heel wat verschillende kledingstukken aantrekken, het gaat van traditionele kledij die past binnen het tijdskader tot items die meer tot de fantasie spreken van deze periode. Denk aan bijvoorbeeld een gouden Anubismasker.

Outfits hebben geen invloed op de statistieken van Bayek, daarvoor dient het uitrustingssysteem. Spelers kunnen bepaalde zaken verbeteren door borstplaten of opbergtassen aan te kopen. Er is ook een levelsysteem dat tot niveau veertig gaat. Volgens de ontwikkelaars is het haast onmogelijk om als level tien een baas van het hoogste niveau om te brengen.

Verder werd er wat informatie gegeven over Bayek zijn achtergrond. Het personage stamt af van de Medjai, een Nubische stam die oorspronkelijk werd ingezet als politionele macht in het Oude Egypte. Bayek zal dus geen rokkenjager zijn zoals Ezio en al zeker geen impulsieve vechter zoals Jacob Frye.

De wereld wordt gevuld met een gigantische variatie aan dieren, waaronder krokodillen, nijlpaarden en flamingo’s. Die twee eerste kunnen vrij agressief uit de hoek komen, dus wees gewaarschuwd.

Bayek zal – net als Ezio – puzzels kunnen oplossen om op die manier tombes te ontdekken. De nadruk zal voornamelijk liggen op het vinden van de juiste weg en niet op het indrukken van een schakelaar waarna je binnen een bepaalde tijd van punt A naar punt B moet lopen. In totaal zullen er meer dan twintig van deze tombes verwerkt zitten in de game, waaronder piramides en tempels.

Tot slot halen de ontwikkelaars aan dat spelers de keuze krijgen of ze hun vijanden laten leven of vermoorden. Op die manier kneden ze zelf het karakter van het personage tijdens zijn reis naar zijn hogere doel.

Assassin’s Creed Origins verschijnt – volgens het artikel – op 27 oktober voor PS4Xbox One en pc. Meer details volgen ongetwijfeld tijdens de persconferentie van Ubisoft.

Assassin's Creed Origins leak

Een reactie achterlaten